ZWYRODNIENIE PLAMKI ŻÓŁTEJ

Czym jest zwyrodnienie plamki żółtej?

Zwyrodnienie plamki żółtej to stan, który wpływa bezpośrednio na siatkówkę, czyli tą część oka, która odpowiada za odbieranie bodźców wzrokowych. Plamka żółta jest skupiskiem fotoreceptorów i znajduje się na siatkówce bezpośrednio naprzeciwko źrenicy. Zaburzenia w obrębie plamki żółtej wpływają na pogorszenie się widzenia centralnego.

Kto jest zagrożony?

Zwyrodnienie plamki żółtej jest główną przyczyną ślepoty wśród Amerykanów powyżej 65-tego roku życia. Schorzenie to jest wiązane z wiekiem, gdyż wpływa na ludzi powyżej 60-tego roku życia. Naukowcy potwierdzili, że następujące czynniki w szczególności przyczyniają się do rozwoju choroby:

Wiek. Osoby w wieku powyżej 65. roku życia są najbardziej narażone na wystąpienie zwyrodnienia plamki żółtej.

Palenie. Stwierdzono, że palenie bezpośrednio wywołuje chorobę. Brytyjskie badania wykazały, że mieszkanie z osobą palącą zwiększa ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej.

Predyspozycje genetyczne są również ważnym czynnikiem. Naukowcy zidentyfikowali konkretne warianty genów, które znajdują się u wielu osób cierpiących na zwyrodnienie plamki żółtej.

Nadciśnienie oraz inne choroby układu sercowo-naczyniowego mogą zwiększać ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

Otyłość i brak aktywności fizycznej może być jedną z czynników wpływających na degenerację plamki żółtej.

Skutki uboczne leku.

Przedstawiciele białej rasy i płci żeńskiej okazały się mieć największe ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej.

Jasny kolor oczu związany jest również z rozwojem zwyrodnienia plamki żółtej. Osoby rasy kaukaskiej, o jaśniejszym kolorze oczu naturalnie mogą być bardziej narażone na wpływ promieni słonecznych, niż osoby z ciemniejszymi oczami.

Jeśli pasujesz do jednej z powyższych kategorii i masz 60 lat lub więcej, wypełnij formularz na naszej stronie internetowej lub skontaktuj się z naszym personelem dzwoniąc pod numer (773) 777-4444.

Objawy zwyrodnienia plamki żółtej

Zazwyczaj zwyrodnienie plamki żółtej rozwija się powoli i bezboleśnie, a objawy często pozostają niezauważone. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zaniknięcia widzenia centralnego. Objawy zwyrodnienia plamki żółtej we wczesnych stadiach są następujące:

• Cieniste lub rozmyte obszary w centralnym polu widzenia.
  • Problem z koncentracją na przedmiotach znajdujących się bezpośrednio na wprost.
  • Całkowicie ciemna plama na środku pola widzenia.
  • Zniekształcone obrazy w środku pola widzenia.
  • Proste linie są krzywe lub wygięte.

W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów, umów się na wizytę z jednym z naszych lekarzy. Możesz wypełnić formularz zamieszczony na naszej stronie, lub zadzwonić do naszego gabinetu: (773) 777-4444.

Mokre i suche zwyrodnienie plamki żółtej

Istnieją dwa typy zwyrodnienia plamki żółtej: typ mokry i typ suchy. Suche zwyrodnienie plamki jest najczęstszą formą, na którą cierpi około 85% -90% pacjentów. Typ mokry jest poważniejszą odmianą choroby i może powodować całkowitą utratę wzroku.

Typ suchy

Typ suchy zwyrodnienia plamki występuje, gdy w plamce żółtej powoli obumierają fotoreceptory, co stopniowo prowadzi do pogorszenia się widzenia. Okuliści zazwyczaj są w stanie zdiagnozować ten typ po zbadaniu dna oka. Istnieją trzy etapy zwyrodnienia plamki żółtej:

1. Etap wczesny – w oku pojawiają się małe żółte plamki, które nie wpływają na jakość widzenia.
  2. Etap pośredni – plamki stają się co raz bardziej żółte, a wzrok może być delikatnie rozmazany. Na tym etapie pacjenci zazwyczaj potrzebują więcej światła podczas czytania.
  3. Etap zaawansowany – oprócz żółtych plam, komórki w plamce żółtej zaczynają się rozbijać i przestają razem pracować. To zazwyczaj powoduje znaczne pogorszenie się centralnego widzenia.

Okulista jest w stanie wykryć zmiany już we wczesnym etapie, dlatego ważne jest regularne badanie wzroku, szczególnie powyżej 60-tego roku życia.

Typ mokry

Choć typ mokry dotyka około 10% wszystkich przypadków zwyrodnienia plamki żółtej, jest najbardziej inwazyjny i poważniejszy. Pod siatkówką zaczynają powstawać niepożądane naczynia krwionośne, które zaczynają pękać powodując trwałe uszkodzenia komórek w siatkówce, co tworzy „martwe punkty” w centrum pola widzenia. Objawy są zazwyczaj ostre i utrata wzroku następuje bardzo szybko.

Jeśli doświadczysz nagłej utraty wzroku, należy natychmiast skontaktować się z okulistą. Nasi lekarze mogą zlecić odpowiednie zabiegi.

Możliwości leczenia zwyrodnienia plamki żółtej

Nasi okuliści są bardzo kompetentni i korzystają z najbardziej aktualnych i najskuteczniejszych metod leczenia zwyrodnienia plamki żółtej. Możliwości leczenia obejmują terapię fotodynamiczną oraz podawanie doszklistkowo leków hamujących postęp choroby, a w rzadszych przypadkach laseroterapię. W zależności od rodzaju oraz stopnia rozwoju choroby, możesz mieć pewność, że nasi okuliści zaproponują najdogodniejszą formę leczenia. Wypełniając formularz na naszej stronie