CENTRUM CHORÓB SIATKÓWKI

Siatkówka – co to jest?

Siatkówka to tkanka, która pokrywa tylną powierzchnię oka. Jest szczególnie wrażliwa na światło, dzięki czemu odbiera bodźce wzrokowe. Jeśli porównamy oko do tradycyjnej kamery filmowej: rogówka jest obiektywem, a siatkówka kliszą.

Ciało szkliste – co to jest?

Oko jest bardzo wrażliwym organem, szczególnie narażonym na bodźce zewnętrzne. Ciało szkliste jest galaretowatą substancją, która wypełnia gałkę oczną, nadaje jej kształt, wspomaga transport składników odżywczych i chroni siatkówkę.

Choroby siatkówki i ciała szklistego

Siatkówka i ciało szkliste są ściśle ze sobą związane. Zmiany zaszłe w jednym z tych organów mogą wpłynąć na stan drugiego. Najczęściej występujące choroby dotykające tych części oka to: retinopatia cukrzycowa, zwyrodnienie plamki żółtej, odwarstwienia siatkówki, retinopatia wcześniaków, siatkówczak, zapalenie błony naczyniowej oka, otwór w plamce żółtej, rak oka, męty i błyski oraz retinopatia barwnikowa.

Retinopatia cukrzycowa

Retinopatia cukrzycowa jest główną przyczyną ślepoty wśród osób młodych i dorosłych w średnim wieku w Ameryce. Choroba ta, jak sama nazwa wskazuje, dotyka osoby, które chorują na cukrzycę. Naukowcy udowodnili, że im dłużej osoba choruje na cukrzycę, tym większe prawdopodobieństwo nabycia retinopatii cukrzycowej.

Większość pacjentów z retinopatią cukrzycową nie wykazuje silnych objawów i utrzymuje normalny stan widzenia. Jedną z oznak retinopatii są widoczne męty i błyski w oku oraz stopniowa utrata wzroku.

Okuliści są w stanie wykryć retinopatię cukrzycową podczas badania dna oka. We wczesnych stadiach leczenie obejmuje utrzymanie właściwego poziomu glukozy i prawidłowego ciśnienia krwi. Jeśli choroba rozwinęła się do kolejnych etapów, lekarz może zalecić krople do oczu, zastrzyki i/lub laserową chirurgię oka.

Jeśli masz cukrzycę lub podejrzewasz u siebie retinopatię cukrzycową, umów się z nami na podstawowe badanie oczu. Możesz wypełnić formularz zamieszczony na naszej stronie internetowej lub zadzwonić pod numer: (773) 777-4444.

Otwór w plamce żółtej

Plamka żółta jest centralną częścią siatkówki oka. Otwór plamki to ubytek siatkówki, który może powodować niewyraźne widzenie i/lub utratę widzenia centralnego. Diagnoza jest możliwa dzięki podstawowemu badaniu dna oka.

Otwór plamki leczy się za pomocą zabiegu odciążającego siatkówkę i wypełnieniem otworu pęcherzykiem gazu.

Odwarstwienie siatkówki

Odklejenie siatkówki jest chorobą, podczas której przerwane zostaje naczynie krwionośne, oraz tkanka, która pokrywa tylną część oka. Może powodować znaczącą utratę wzroku lub ślepotę.

Objawy rozwarstwienia siatkówki to: męty i błyski, latające farfocle, czarny deszcz przed oczami.

Istnieje kilka metod leczenia operacyjnego. Jedną z opcji jest naszycie wszczepu lub opierścienienie gałki ocznej. Zabieg polega na naszyciu specjalnej gąbki na gałkę oczną, która powoduje, że siatkówka ponownie zbliża się do ściany. Drugą opcją jest tzw. witrektomia, podczas której usuwa się ciało szkliste aby dostać się do uszkodzonych części oka.

Jeśli podejrzewasz, że doświadczasz odwarstwienia siatkówki niezwłoczne skontaktuj się z naszym gabinetem dzwoniąc na numer: (773)777-4444.

Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD)

Zwyrodnienie plamki żółtej jest stanem, który zazwyczaj dotyka pacjentów powyżej 60-tego roku życia. Choroba może spowodować całkowitą utratę widzenia centralnego i znacząco wpływa na zdolność wykonywania codziennych czynności. Na początku objawy mogą nie być widoczne, dlatego zaleca się regularne wizyty u okulisty, jeśli choroba wystąpiła w rodzinie lub masz powyżej